دوره 4، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1397 )                   جلد 4 شماره 1 و 2 صفحات 140-125 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (2168 مشاهده)
مقاله پیش رو به بررسی و نقد کتاب معنا در هنرهای تجسمی، اثر اروین پانوفسکی می­پردازد. او یکی از مشهورترین مورخان قرن بیستم است که با فعالیت نظری خود سنت اروپایی تاریخ­نگاری هنر را به سنت آمریکایی پیوند داد. عمده شهرت این مؤلف، به دلیل روش ابداعی­اش در تفسیر نشانه­های هنری، شمایل­شناسی است.
کتاب شامل سه مقاله مهم از پانوفسکی و یک مقاله انتقادی از آن­هالی، منتقد آمریکایی است. سه مقاله ابتدایی کتاب به­صورت کلی نظریات پانوفسکی درباره
 روش تاریخ­نگاری هنر و روش­شناسی خاص او در مورد شمایل­شناسی را در برمی‌گیرد. مقاله حاضر در چهار بخش اصلی، به شرح و تحلیل هرکدام از مقالات این کتاب پرداخته است. این بخش­ها به ترتیب در مورد نظریه تاریخ هنر پانوفسکی، آسیب­شناسی روش شمایل­شناسی در تاریخ هنر، تحول نظریه تناسبات انسانی در هنر و همچنین نقدی تحلیلی بر آراء پانوفسکی است.
 
متن کامل [PDF 527 kb]   (711 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/10/22 | پذیرش: 1397/10/22 | انتشار: 1397/10/22

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.