دوره 4، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1397 )                   جلد 4 شماره 3 و 4 صفحات 156-149 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (1869 مشاهده)
دو کتاب فیلسوف یا سینماگر و فیلم همچون فلسفه به شیوه خود به مسئله فیلم و فلسفه و نسبتشان میپردازند. فیلسوف یا سینماگر از همان آغاز میکوشد با رویکردی ارزشگذارانه چنین تعبیری را نادرست و ساختگی بداند اما فیلم همچون فلسفه میکوشد با رویکردی تحلیلی از چند زاویه به این موضوع نزدیک شود و در هر گام برهانهای مخالفان و منتقدان را هم بررسی کند. گفتوگوی خیالی زیر میان این دو کتاب بر پایه نوشته‌‌های متن هر یک از آنهاست. عنوان هر کتاب نیز به خوبی نشانگر رویکرد آن به موضوع است. فیلسوف یا سینماگر از همان آغاز تکلیف خود را با ناممکن بودن همنشینی این دو جار میزند اما فیلم همچون فلسفه نه به عامل یا کنشگر فلسفه و سینما که به مفهوم فیلم و فلسفه و امکان اندیشیدن بر پرده میاندیشد. پرسش­های این مقاله از نگارنده است که کوشیده در شیوه­ای تحلیلی و نوآورانه به دنبال یافتن پاسخ در این دو اثر باشد. این مقاله از دریچۀ این گفت‌وگوی کوتاه به معرفی و بررسی نقطه نظرات مطروحه در این دو کتاب می پردازد. 
 
کلیدواژه: 
 
متن کامل [PDF 565 kb]   (916 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/26 | پذیرش: 1397/12/26 | انتشار: 1397/12/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.