دوره 5، شماره 5 - ( بهار 1398 )                   جلد 5 شماره 5 صفحات 128-113 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (1582 مشاهده)
اسطوره ­شناسی جدایِ از تحلیل و بررسی منشأ، کارکرد و موضوع اسطوره، در تحلیل متون ادبی و آثار هنری نیز به کار رفته و یکی از رویکرد­های بینارشته­ای در نقدهای هنری و ادبی نیز به شمار می­رود. در ایران پژوهش­های اسطوره­شناسی، بیشتر بر کاربرد ابزاری نظریه­های اسطوره­پژوهی به تحلیل متون ادبی و آثار هنری متمرکز است. در این میان، نگاهی به ترجمه­ها و فهرست مقالات چاپ­شده در مجله­ های علمی­-پژوهشی نشان می­دهد، آرای یونگ، کمبل و الیاده، بیش از بقیه ترجمه، معرفی و شناخته شده­اند. کتاب مبانی اسطوره­شناسی نوشتۀ عباس مخبر به بررسی رویکردها و نظریه­های اسطوره­شناسان پرداخته­است. نویسنده ضمن تعریف اسطوره و نگاهی اجمالی به جریان­های اسطوره­شناسی، با گزینش چند نظریه، آن­ها را در بسترهای هنر، دین، علم و دنیای معاصر تبیین می­کند. بررسی حاضر قصد داردضمن نقد، به اهمیت و جایگاه کتاب مبانی اسطوره­شناسی بپردازد و روش و ساختار کتاب را با توجه به مسئله پژوهشی یا هدف آموزشی­ای که مورد نظر نویسنده بوده بسنجد و جایگاه آن را در پژوهش­های اسطوره­شناسی روشن کند. آیا کتاب توانسته خلایی را پر کند یا سؤال پژوهشی­ای را پاسخ گوید؟ ساختار کتاب از چه ویژگی­هایی برخوردار است؟
 
متن کامل [PDF 552 kb]   (674 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/19 | پذیرش: 1398/3/19 | انتشار: 1398/3/19

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.