دوره 5، شماره 6 - ( تابستان 1398 )                   جلد 5 شماره 6 صفحات 50-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (1878 مشاهده)
یکی از عرفای نامی که اثری در بیان منازل عرفانی دارد، خواجه یوسف همدانی (440- 535 ق) است. وی عارف سده­های پنجم و ششم، از بنیان­گذاران طریقت نقشبندیه و پیشروان سلسله خواجگان و از عرفای صاحب­کرامت است. بسیاری از محققان تنها اثر شناخته­شده او را رتبه­الحیات می­دانند. اثر مهجور و ارزشمند دیگری نیز به نام الکشف عن منازل­السائرین به خواجه یوسف منسوب است که تاکنون انتشار نیافته و تنها نام آن در گنجینه ادب پارسی ذکر  شده­است. کتابی مفصّل به زبان فارسی با نثری روان و استوار که از سده هشتم ق. به بعد ناشناخته مانده، امّا در نیمه دوم سده هفتم ق. چندان شناخته‌شده بوده که آن­را همسنگِ فصوص­الحکم ابن­عربی می­دانسته­اند. امروز برخی محققّان متون عرفانی این اثر را به لحاظ همنامیِ آن با منازل­السائرین خواجه عبدالله انصاری، شرح و گزارش فارسی آن می­پندارند و یا آن­را اثری جدای از کشف معرفی می­کنند، درحالی‌که نام کامل و مضبوط آن الکشف عن منازل­السائرین الی الله است و به‌هیچ‌روی شرح منازل­السائرین پیر هرات نیست، بلکه اثری مستقل است که سیزده اصل دارد. یگانه نسخه شناخته­شده آن ‌که مجلد دوم آن را در بردارد، بر اساس نسخه­ای مقابله­شده از سده هفتم ق. است که در کتابخانه نافذ پاشای ترکیه، مولوی­خانه باب جدید، نگهداری می­شود. این مجلد که در 512 صفحه پدید آمده، در بیان اصول دهم تا سیزدهم از کل اثر و حاوی شرح چهار اصل عرفانی «جمع و فرق»، «فصل و وصل»، «بالغ و طفل» و «حریّت» است. این مقاله پس از ذکر احوال و آثار خواجه یوسف که در منابع ادبی کمتر بدان پرداخته شده، به مقایسه منازل­السائرین  این دو خواجه می­پردازد و با ذکر مواردی یادآور می­شود که الکشف، شرح منازل پیرهرات نیست. 
متن کامل [PDF 686 kb]   (680 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/9 | پذیرش: 1398/5/9 | انتشار: 1398/5/9

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.