RT - Journal Article T1 - JF - litbr YR - 2017 JO - litbr VO - 2 IS - 9 UR - http://litbr.faslnameh.org/article-1-480-fa.html SP - 235 EP - 256 AB - زیرساخت‎های معنایی چندگانه اولیس و رابطه بینامتنی‎ای که این کتاب با متون مختلف، از اُدیسه هومر تا هملت شکسپیر و از کمدی الهی دانته تا لیسیداس میلتون و سایر متون ادبی غرب دارد، آن را بعد از بیداری فینگن‎ها،‎ واپسین اثر جویس، به پیچیده‎ترین رُمان در پانتئون ادبیات مدرنیستی‎ غرب بدل ساخته‌است. تکنیک جریان ‌سیال‌ ذهن، نثر تجربی و پر از جناس و ایهام نویسنده -و بازی‎های زبانی- در کنار طنز هوش‌مندانه و شخصیت‎پردازی بسیار دقیق، از ویژگی‎های هنری شاخص اولیس است. هدف نگارنده در این مقاله، تحلیل اولیس، از طریق بررسی تطبیقی است. در این مقاله، به‌منظور فهم دقیق‎تر رُمان، جدا از اُدیسه هومر، به آثار دیگری نیز که در رابطه بینامتنی با اولیس می‎باشند، پرداخته شده‌است. اولیس داستان سه دوبلینی-استیون ددالوس، آقای بلوم و خانم بلوم- و خودِ شهر دوبلین، در روز شانزده ژوئن 1904 می‎باشد. بنابراین، کتاب به‌طورطبیعی به سه بخش تقسیم شده‌است: نخستین بخش به استیون، بخش دوم به آقای بلوم و بخش سوم به خانم بلوم اختصاص دارد. LA eng UL http://litbr.faslnameh.org/article-1-480-fa.html M3 ER -