%0 Journal Article %T Critique of PlaysFrom Behind the Glasses in The Light of New Historicism, A review and critique of the play from Behind the Glasses: Tayyebeh Nasrollahi %J Quarterly book review literature & Art %V 5 %N 5 %U http://litbr.faslnameh.org/article-1-625-fa.html %R %D 2019 %K Akbar Radi, Plays, From Behind The Glasses, New Historicism, Cultural Discourse, %X از دیدگاه تاریخ­گرایی نو، ادبیات و تاریخ تحت تأثیر نیروهای گفتمان فرهنگی و کنش­های اجتماعی است. تاریخ­گرایان نو بر این باورند که اثر هنری(متن) از زمینه­های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی جدا نیست. از این رو، برای بررسی متن باید از دغدغه­های اجتماعی مؤلف و زمینه ­های تاریخی و فرهنگی ارائه شده در اثر، آگاهی داشته باشیم. از این منظر، در نمایش­نامه­های اکبر رادی، بازتاب وضعیت حاکم بر فرهنگ و جامعه و تأثیر متقابل شخصیت­ها، به­خصوص قشر روشنفکر بر جامعۀ عصر مؤلف، قابل تأمل و بررسی است. رادی، به عنوان یکی از مؤثرترین نمایش­نامه­نویسان ایرانی، با دقت و هوشمندی، اوضاع فرهنگی، سیاسی و تاریخی جامعۀ خود را مشاهده، تحلیل و واکاوی می­کند که این امر، متأثر از تحصیلات دانشگاهی وی در علوم اجتماعی است. نمایش­نامه­های رادی را می­توان، بازگویی(واگویه) مشاهدات جامعه­شناسانۀ وی دانست. او زبان بی­پیرایۀ مردم کوچه و بازار و زبان پیچیدۀ روشنفکران جامعۀ عصر خویش را به خوبی می­شناسد و در شخصیت­پردازی و دیالوگ­نویسی، از آن به درستی بهره می­گیرد. پژوهش پیش­رو به روش تحلیل کیفی، نمایش­نامۀ از پشت شیشه­ها اثر رادی را در پرتو نظریۀ تاریخ­گرایی نو، بررسی و تحلیل کرده و با توصیف رفتار و کنش­های متقابل شخصیت­ها، به تحلیل تاریخی و گفتمان فرهنگی اثر پرداخته­­است. %> http://litbr.faslnameh.org/article-1-625-fa.pdf %P 153-168 %& 153 %! %9 Research %L A-10-38-340 %+ %G eng %@ %[ 2019