RT - Journal Article T1 - Critique of Research Book (Art)/ Structure or Text: A Look at the Art of Plot Forming, Shaapur Azimi JF - litbr YR - 2019 JO - litbr VO - 5 IS - 6 UR - http://litbr.faslnameh.org/article-1-644-fa.html SP - 147 EP - 158 AB - کتابهنر پی­رنگ­سازی نوشته لیندا. جی. کوگل با زیر­عنوان «چگونه به نوشته خود، عمق، هیجان و احساس اضافه کنیم؟»با ترجمه حسین شیرزادی در سال 1397 منتشر شده که یکی از تازه­ترین کتاب­ها در زمینه فیلم­نامه­نویسی است. این اثر به­طور اختصاصی به پی­رنگ و پی­رنگ­سازی در فیلم­نامه می­پردازد. هدف این مقاله معرفی و نقد این اثر با توجه به آثار منتشر شدۀ تألیفی و ترجمۀ پیش از آن است. آنچه قابل توجه است اینکه مثال­ها و نکته­هایی که در هر کتاب فیلم­نامه­نویسیِ ترجمه­شده می­بینیم، غیربومی است و فیلم­نامه­نویس ایرانی در کتاب با نمونه­های خارجی روبه­رو می­شود، بنایراین باید این توانایی را نیز در خود ایجاد کند که بتواند، نمونه­ها را با شخصیت­ها، کنش­ها و فرازوفرود­های دراماتیک بومی همسان کند. کسی که درحال آموزش فیلم­نامه­نویسی ازطریق کتاب­های ترجمه­شده به زبان فارسی است، باید این­را نیز آموزش ببیند که ما­به­ازای بومی نمونه­های ارائه­شده را بیابد و به آن­ها بیندیشد و آن­ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. کتاب هنر پی­رنگ­سازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه می­توان به الگوهایی که نویسندۀ کتاب به آن­ها اشاره می­کند، اعتماد کرد و بر اساس آن­ها پی­رنگ فیلم­نامه را تحکیم بخشید، اما به هرحال نمونه­های ارائه شده برای استفاده در فیلمنامه نویسی ایران نیاز به بومی سازی دارند. LA eng UL http://litbr.faslnameh.org/article-1-644-fa.html M3 ER -