Quarterly book review literature & Art
فصلنامه نقد کتاب ادبیات و هنر
Literature Quarterly Book Review
Literature & Humanities
http://litbr.faslnameh.org
1
admin
8888
13
fa
jalali
1398
3
1
gregorian
2019
6
1
5
5
online
1
fulltext
fa
نقد کتاب پژوهشی (ادبیــات)/ تفاوت ره از کجاست تا به کجا: از تذکرهنویسی فارسی تا رئالیسم جادویی: گفتاری در نقد و بررسی کتاب رئالیسم عرفانی، مهرناز شیرازی عدل
Observe the Split Between the Paths: from Persian Tadhkirah to magical realism: A discourse in the review of Mystical Realism by Mehrnaz Shirazi Adel
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<em><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">رئالیسم عرفانی؛ مقایسۀ تذکرهنگاری تصوف با رئالیسم جادویی با تأکید بر آثار مارکز</span></span></em><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> اثر محمد رودگر در اصل، رسالۀ دکتری او در رشتۀ تصوف و عرفان اسلامی بوده که در سال 1394 از آن دفاع کرده و چاپ اول آن به صورت کتاب، در سال 1396 منتشرشده­است. او در این اثر با برشمردن شباهتها و تفاوتها میان شیوۀ رئالیسم جادویی (با تکیه بر <em>صدسال تنهایی</em> گابریل گارسیا مارکز) و قصههای صوفیانه مندرج در تذکرههای تصوف (با تأکید بر </span></span><em><span style="font-family:b badr;"><span style="font-size:12.0pt;">تذکر</span></span></em><em><span style="font-family:b arabic style;"><span style="font-size:12.0pt;">ه</span></span></em><em><span style="font-family:b badr;"><span style="font-size:12.0pt;">الاولیا</span></span></em><span style="font-family:b badr;"><span style="font-size:12.0pt;">ی</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> عطار) بر آن است تا به معرفی شیوۀ نوینی در داستاننویسی فارسی بپردازد؛ شیوهای، به زعم او، بومی و برآمده از تجربه و نگاه خاص عرفای مسلمان. او علیرغم تفاوت در درونمایه و سایر تفاوتهای معرفتشناسانه و هستیشناسانۀ نگاه مؤلفان، قائل به شباهتی ساختاری میان شیوۀ رئالیسم جادویی و روش صوفیه در تذکرهنگاری است. شباهتی که او را بر آن داشته تا بکوشد با قیاس میان این دو، به شیوهای بومی در روایت داستانهای فارسی دست یابد. وی همچنین، کوشیده­است تا یافتههایش را در رمان خود (<em>دخیل هفتم</em>، 1395) پیاده سازد.</span></span>
<strong>From Persian Tadhkirah To Magical Realism: A Discourse in The Review of Mystical Realism </strong><br>
Mehrnaz Shirazi Adel /Ph.D. student of Persian Literature at the Institute of Humanities and Cultural Studies/ <a href="mailto:mshiraziadl@gmail.com">mshiraziadl@gmail.com</a><br>
<strong>Abstract</strong><br>
Mystical Realism; A Comparison of Suffi Tadhkirah writing and Magical Realism with Emphasis on Marquez's Works by Mohammad Roodgar is in effect his doctoral thesis in the field of Islamic Mysticism and Sufism, approved in 1394 (Persian Calendar) and published for the first time as a book, in 1396. In this work, he mentions the similarities and differences between magical realism as a mode of writing (based on Gabriel García Márquez's One Hundred Years Of Solitude) and the Sufi anecdotes contained in different Sufi Tadhkirah writings (emphasizing on Attar's Tazkirat al-Awliya) to introduce a novel way in Persian story writing; a way which is, in his opinion, native and driven from the experience and particular viewpoints of Muslim mystics. Despite the differences in subject matter and other epistemological and ontological differences between the views of these authors, he considers a strong structural similarity between magic realism and the methodology of Sufism in Tadhkirah writing. A similarity that compels him to attempt at comparing the two in order to find a localized and native mode of narratives in Persian stories. He also tried to implement his findings in his own writings in the form of a novel (Seventh Wishing Rag, 1395).<br>
بومیسازی, رئالیسم جادویی, تذکرهنویسی, باورپذیری, کرامت, جادو, عالم خیال و مثال
Localization, Magical Realism, Tadhkirah Writing, Credibility, Dignity, Magic, Realms of Form and Idea
33
42
http://litbr.faslnameh.org/browse.php?a_code=A-10-38-331&slc_lang=fa&sid=1