دوره 2، شماره 11 - ( 4-1396 )                   جلد 2 شماره 11 صفحات 242-229 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (3024 مشاهده)
 برای نقد و بررسی هر اثر ادبی بهتر است ابتدا رویکرد، قالب و ژانر آن اثر را استخراج و سپس اثر را در آن حیطه بررسی کرد . گاهی آثاری را  نمی‌توان در حیطه‌ای خاص بررسی کرد چراکه یا نویسنده عامدانه از اصول اولیه و استانداردها سر باز می‌زند و نمی‌خواهد اثر در حیطه‌ای خاص بگنجد، یا غیرعامدانه از چند رویکرد، قالب و ژانر، پیروی می‌کند. سمفونی مردگان در هرکدام از این دو گروه که قرار گرفته‌باشد، از جمله این رمان‌هاست زیرا مشخصات چند قالب را داراست و می‌توان آن را در قوالبی که ذکر آن‌ها خواهدآمد، بررسی کرد. نگارنده با توجه به قوالبی که این رمان در حیطه آن‌ها قرار می‌گیرد، بیشترین تمرکز خود را بر قالبی قرار می‌دهد که رمان بیشترین بهره را از آن برده‌است. بنابراین رویکرد روان‌شناختی و ژانر وابسته به آن - جریان سیال ذهن-  و زاویه دیدی چون تک‌گویی، به‌خصوص تک‌گویی درونی بیشتر مورد توجه قرار خواهدگرفت. همچنین با توجه به این‌که در رمان روان‌شناختی عنصرشخصیت، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، نظری کوتاه به شخصیت‌پردازی شخصیت‌های مهم خواهم‌کرد. تأثیرپذیری سمفونی مردگان از سایر آثار نیز مبحث دیگری است که در این مقال به آن اشاره خواهدشد.
 
متن کامل [PDF 414 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/15 | پذیرش: 1397/5/15 | انتشار: 1397/5/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.