دو کتاب فیلسوف یا سینماگر و
فیلم همچون فلسفه به شیوه خود به مسئله فیلم و فلسفه و
نسبتشان میپردازند. فیلسوف یا سینماگر از همان آغاز میکوشد با رویکردی ارزشگذارانه چنین تعبیری را نادرست و ساختگی بداند اما فیلم همچون فلسفه میکوشد با رویکردی تحلیلی از چند زاویه به این موضوع نزدیک شود و در هر گام برهانهای مخالفان و منتقدان را هم بررسی کند. گفتوگوی خیالی زیر میان این دو کتاب بر پایه نوشتههای متن هر یک از آنهاست. عنوان هر کتاب نیز به خوبی نشانگر رویکرد آن به موضوع است. فیلسوف یا سینماگر از همان آغاز تکلیف خود را با ناممکن بودن همنشینی این دو جار میزند اما فیلم همچون فلسفه نه به عامل یا کنشگر فلسفه و سینما که به مفهوم فیلم و فلسفه و امکان اندیشیدن بر پرده میاندیشد. پرسشهای این مقاله از نگارنده است که کوشیده در شیوهای تحلیلی و نوآورانه به دنبال یافتن پاسخ در این دو اثر باشد. این مقاله از دریچۀ این گفتوگوی کوتاه به معرفی و بررسی نقطه نظرات مطروحه در این دو کتاب می پردازد.
کلیدواژه:
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/26 | پذیرش: 1397/12/26 | انتشار: 1397/12/26