Quarterly book review literature & Art
فصلنامه نقد کتاب ادبیات و هنر
Literature Quarterly Book Review
Literature & Humanities
http://litbr.faslnameh.org
1
admin
8888
13
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
4
3
online
1
fulltext
fa
نقد کتاب پژوهشی (هنـــر)/کتابی برای ترساندن و آواز نخواندن: نقدی بر کتاب ساز حنجره و چالشهای تولید صوت/ سعید مجیدی
A Book to Scare and Stop Singing
A critique of Larynx as Instrument and the Challenges to Vocal Production
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">تولید منابع علمی در حوزه شناخت و کاربرد صدا از ضرورتهای جامعه صدا، بیان و آواز امروز ایران است. در جامعه­ای که صدای خوانندگان و گویندگان­ آن، اغلب خراشیده، گرفته و تصنعی است و متأسفانه این صداها به الگو نیز بدل شدهاند. ضرورت پژوهش در این حوزه، دو چندان می­نماید. اما اگر پژوهش­ها نیز هدفمند، دقیق و علمی نباشد، نهتنها گره­گشا نخواهد بود، بلکه آثاری بر صدای دیگران و این جامعه می­گذارد که گاه جبرانناپذیر است و این کلاف سردرگم را پیچیدهتر می­کند. نقد پیش رو، در پی گره­گشایی و بررسی مشکلات کتابی است که مؤلف آن قصد دارد راهی تازه بگشاید. </span></span><br>
<span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> از جمله مباحث نقد پیش­ رو، اینکه گردآورنده کتاب در استفاده از منابع، حقوق معنوی را رعایت نکرده است. نقدی فرهنگی که از مشکلات</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">جامعه امروز ماست. بحث دیگر این نقد، برداشت اشتباه از منابع معتبر علمی است که از درک نه چندان عمیق مؤلف از مباحث پایه­ای فیزیک صوت و آناتومی مجرای گفتار خبر می­دهد. همچنین بخش بعدی این نقد نیز، نقدی فرهنگی است به نهان</span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">کردن نام دیگر پژوهشگران این حوزه و بی­توجهی به تلاش پیشینیان. در پایان نیز برخی مشکلات دیگر کتاب، پرسشوار مطرح شده است.</span></span><br>
<br>
The production of scientific resources in the field of recognition and application of sound is one of the most urgent necessities for Iranian society of voice training, speech and singing. In a society where the voices of its voice actors and speakers are unfortunately often harsh, piercing and, artificial, and where these types of voices have become a trend, the necessity of research in this area is felt twice as anywhere else. But if the research is not goal-oriented, accurate and scientific, it will not only be unhelpful but also, it will leave irreparable impacts on the voices of the community and makes the matters at hand even more complicated. The forthcoming critique is an attempt to uncover and study the shortcomings of a book in which the author intends to open up a new path in our voice culture.<br>
Among the notes in the present critique, is the fact that the auther of the book has disregarded some intellectual property rights referring to the resources. This is partly a criticism of our today and its shortcomings. Another point in the present discussion is regarding the misreading and lack of full comprehension of authoritative scientific sources that indicate the author's inadequate knowledge and understanding of the basic issues of acoustic physics and the anatomy of the larynx and speech ducts. The next part of this critique is also a cultural critique of the failure and disregard for mentioning the name of other scholars and researchers in the field and overlooking the efforts of the preceding researchers. In the end, other minor drawbacks are briefly put to question.<br>
<br>
ساز حنجره و چالشهای تولید صوت, آواز, فیزیک صوت
Larynx as Instrument and the Challenges to Vocal Production, Vocal, Vocal/Acoustic Physics
141
148
http://litbr.faslnameh.org/browse.php?a_code=A-10-38-317&slc_lang=fa&sid=1