دوره 4، شماره 3 و 4 - ( پاییز و زمستان 1397 )                   جلد 4 شماره 3 و 4 صفحات 140-125 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (1850 مشاهده)
کتاب دوربین شرقی، نوشته علی بهداد، تلاشی برای گذر از رویکرد ساختارگرایانه شرق­شناسی است که اغلب عکسهای محلی و منطقه­ای را در مسیری ایدئولوژیک و بهعنوان نسخه­های درجه دوم در بازتولید نگاه اروپایی تفسیر می­کند؛ در حالی که مؤلف تلاش می­کند، از این خوانش فراتر رود و آثار عکاسان محلی و منطقه­ای را متفاوت از عکس گردشگران اروپایی تفسیر کند و آنها را در زمینه و کارکرد منطقه­اش بازخوانی کند. کتاب ضمن مطالعه کارکردهای استعماری عکس - که بیشتر در عکسهای مسافران اروپایی از شرق و عکس‌های تجاری که برای نگاه اروپایی تولید می­شد قابل مشاهده است- به عکس­های عکاسان ساکن و مقیم در خاورمیانه می‌پردازد.  این امر در مقایسه با قدرت و فرهنگِ محلی معنا و کارکرد دیگری پیدا می­کند؛ از همین رو، مجموعه عکسهای قاجار در ایران مورد بررسی قرار می گیرند. در پایان کتاب نیز به بازتولید دیدگاههای شرق­گرایانه در عکاسی معاصر اشاره شده است. 

متن کامل [PDF 876 kb]   (746 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/26 | پذیرش: 1397/12/26 | انتشار: 1397/12/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.